måndag 11 februari 2013

Rätten att va som alla andra

Är inte så självklar! Alla andra hämtar sina barn på väg från jobbet, tar en fika hos vännen när hon ändå åker förbi eller sticker inom å köper nått på vägen... Nä det kan inte jag göra... Då får jag beställa ny bil, betala straffavgift för bokning samma dag. Om jag överhuvudtaget får en bil den tiden jag vill åka... Javisst, jag har valt att bo på landet där det inte finns kollektivtrafik... Men jag har väl som alla andra rått att bo var jag vill?
När jag ser å hör dåligt vill jag ha hjälp av någon, en ledsagare lr tolk. Men det är inte heller så självklart. Det ska vara förutbestämt helst flera veckor innan. Men om jag får en dag ledig? Å får lust å åka till IKEA eller nån annaonödig affär? Det gör ju alla andra... Lr en varm solig dag å jag längtar till havet... Då sätter dem sig i bilen å åker... Men inte jag. En kall vinterdag när de längtar till solen, då bokar dem en restresa å flyger iväg. Men inte jag. Eller jo kanske... Fast jag inte får ledsagare med på resan... För dem får man bara använda i sin närmiljö till vardagliga aktiviteter... Å jag som beställt matkasse hem å aldrig går å fikar på stan eller kommer till IKEA använder ju knappt min ledsagare... Jag är för spontan å har inte tid å planera veckovis i förväg... Kan ingen när jag vill... Ja då kan d va!näää jag är nog inte som alla andra;)
Men jag ska nog tusan komma iväg på restresa!! Med lr utan ledsagare!

1 kommentar:

  1. Det kan vara riktigt kämpigt ibland att klara livets vardag! Känner igen mig i det du skriver. Och du har fullständigt rätt i att du skall få bo där du vill och inte behöva flytta bara för att det inte finns kommunikationer. Det är så synd vi handikappade inte har lika starka röster i samhället. Ha en bra dag!

    //Tobbe

    SvaraRadera